:Uutiset: :Tietoa: :Artikkelit: :Oppaat: :Kuvat: :Tiedostot: :Linkit: :Palaute: :#rbr.fi: :Forum:

Arvio Playstation 2 demosta

Grafiikka:
Auton modeli ei ole mikään erityisen hyvän näköinen ja valaistuksen suhteen autossa on vähän outo hohto. Kasvillisuus on tiheää, mutta pensaat ym. ovat vain 2d-läpysköitä maastoon sijoiteltuna. Tämä ei haittaa yhtään vaan ratkaisu tukee peliä loistavasti luoden tunteen kapeista radoista ja kovasta vauhdin tunteesta. Peittääpä mukavasti näkyvyyttäkin. Ruudulla pyörii turhan paljon kaikenlaista infoa, jota ei saa suljettua pois. Infoläpyskät hyppivät silmille tiedottamaan siitä, että startista pääsee optionsiin ja antavat väliaikatietoja. Finaaliversiossa moisista ei varmastikaan tarvitse kärsiä.

Kaikenkaikkiaan grafiikka näyttää ps2-versioksi minun silmääni ihan hyvältä, ja mikä tärkeintä, graafiset ratkaisut tukevat peliä. Grafiikka ei myöskään töki missään vaiheessa tippaakaan vaan framerate pysyy koko ajan kiitettävän korkealla.

Äänet:
Murinaa, vinkunaa, pauketta, soran rapinaa... Ahhh. Kunnon äänet. Ainahan sitä voisi parantaa, mutta kaikki olennaiset osat ovat äänimaailmassa kohdallaan ja auton sisältä ajaminen kuulostaa juuri siltä miltä pitääkin. Ainoana ongelmana voisi mainita sen, että moottorin ääni on ehkä liiankin hiljainen ja kierroksia on hivenen vaikea kuulla välillä. Mutta eihän se kovin kovaa oikeastikaan kuljettajalle kuulu. Varmastikin lopullisessa versiossa tätäkin pääsee säätämään. Kaikenkaikkiaan äänimaailma on hienosti hanskassa.

Ajofysiikka:
Parasta rallipeleissä koettua tähän mennessä, sanoisin. Kun auto lähtee hanskasta, tietää mitä on tehnyt väärin. Ilahduttavasti virheet ovat myös korjattavissa, toisin kuin Rally Trophyssa (takavedoilla). Autoa ei heitetä mutkiin CMR-tyyliin vasta mutkan aikana vaan mutkaa ennen. Mutka voi mennä päin helvettiä jo lähestymisvaiheessa tehdyn virheen vuoksi. Esimerkkinä mainittakoon tilanne, jossa vasemmalle kääntyvää neulansilmää lähestyessäni yritin saada jonkinlaista vastaheittoa aikaiseksi ohjaamalla oikealle... väärässä paikassa. Perä lähti nyppylästä irti, josta seurasi armotonta taistelua tiellä pysymisestä ja lopulta paniikkijarrutus, joka johti puskemiseen suoraan neulansilmästä läpi puskien sekaan.

Aliohjaamisen riski on koko ajan ilmassa, mutta autoa pystyy heittämään sladiin oikeaoppisesti esim. vasemman jalan jarrulla. Kaikki oikeat ajotekniikat toimivat. Erityisesti vasemman jalan jarrulle oli todella käyttöä. Tiukat mutkat ovat vaikeita ajaa, koska auto pitää saada taittumaan niihin kunnolla. Kaikenkaikkiaan ajaminen on todella haastavaa, mutta samalla myös palkitsevaa. Kun autoa oppii ajamaan, mutkiin pystyy heittämään todella näyttäviä sladeja. Sivuluistot tuntuvat paljon paremmilta ja tyydyttävimmiltä kuin esim. CMR-sarjan peleissä, joiden "hauskuus" pitäisi juuri sladitteluun perustua.

Auton pito vaikuttaa myöskin kohtalaisen oikealta, eikä homma ole tolkutonta luistelua. Ajaminen ei myöskään ole yliampuvan vaikeaa, vaikka haastavaa onkin. Kohtalaista vauhtia ajamalla pysyy helposti tiellä. Auto ei karkaa lapasesta koskaan ilman syytä, eikä tee luonnottomia liikkeitä. Hypystä alastullessa saa olla todella tarkkana, ettei auto lähde kirjoittamaan.

Force feedbackit ovat demossa karsitut, koska juuri ennen demon julkaisua FF:ää vaivasi jokin bugi ja sitä piti karsia demoversioon.

Hyvä poljintyöskentely on aivan yhtä tärkeää kuin rattityöskentely. Kaveri, joka ei ole aivan yhtä kokenut rallipeliharrastaja, valitteli että kärsii juuri siitä, ettei ole kovin hyvä polkimien kanssa.

Vaurionmallinnus:
Visuaalisesti köyhää. Autosta lähtee irti ovet ja puskurit, mutta kori ei väänny. Kovaa puuhun ajaessa auto syttyy välillä palamaan. Vähän outoa sinänsä, mutta... Toisaalta en myöskään huomannut ajettavuuteen järin suuria vaikutuksia.

Sitten se positiivisempi puoli. Yksi rysäytys puuhun voi päättää matkan välittömästi. Ensimmäinen yritykseni padilla päättyi seuraavasti: 200 metrin päässä lähdöstä ajoin puuhun ja auto alkoi välittömästi ylikuumenemaan. Noin puoli kilometria jatkettuani auton moottori sippasi kuumenemisen vuoksi ja pätkä jäi kesken. Puuhun törmääminen voi katkaista menon myös samantien. Oli huvittavaa katsoa sivusta kun kaveri uhosi ennen pätkän alkua "Nyt ajan varman päälle" ja alle puolen kilometrin jälkeen auto on tulessa puun juurella. Muuta tapahtunutta oli esim. kakkoselle juuttunut vaihteisto. Jousitukseen en valitettavasit huomannut tulevan minkäänlaisia vaurioita. Luulenpa, että tätä puolta parannellaan vielä.

Minulle henkilökohtaisesti tärkein asia vaurionmallinnuksen suhteen on kunnossa. Se, että matka katkeaa isoon kolaukseen. Niille, joilla vaurionmallinnus on tärkeysjärjestyksessä korkealla, nykyisen tasoinen mallinnus on varmasti pettymys. CMR4 tulee varmasti peittoamaan visuaalisella puolella myös finaaliversion. Ajotuntumaan vaikuttavia seikkoja on turha spekuloida tässä vaiheessa.

Vaurionmallinnukseen tulee myyntiversioon kolme eri leveliä, enkä tiedä mikä tasoista oli nyt käytössä. Veikkaisin keskimmäistä tasoa.

Erikoiskoe:
Kapea. Hurjan kapea. Tien leveys on keskimäärin noin 3,5 metriä ja heti radan varressa vilisee huimalla vauhdilla tiheä aluskasvillisuus. Mutkia voi leikata jonkin verran, mutta joissakin paikoissa kasvillisuuden seassa piilee ikäviä töyssyjä. Dev tiimin Fozz kommentoi pari päivää sitten BHmotorsportsin forumilla, että kasvillisuuden sekaan lisätään vielä kiviä estämään liikaa leikkaamista ja oikoreittejä.

Radan pinnassa on myös mukavasti epätasaisuuksia. Radalla on pari hyppyä ja parit hauskat hieman keventävät kohdat, joissa perän kanssa saa olla tarkkana. Mukavasti radalla on myös pidempiä suoria ja välillä taasen neulansilmiä. CMR-sarjan pelien ratasuunnittelu tyyliin pitkä loiva sladivasen - pitkä loiva sladioikea - pitkä loiva sladivasen jää kauas RBR:n tasosta. Tie muistuttaa juuri oikeaa rallipolkua. Kovin suuria ylä- tai alamäkiä ei radalla ole, mutta screenshottien perusteella niitä pelissä kyllä tulee olemaan. Kaikenkaikkiaan erikoiskoe, etenkin sen loppupää on haastava.

Rally school:
Rallikoulusta pääsee ottamaan vain yhden 'advanced' -tason oppitunnin. Listalla näkyy kymmenkunta muutakin advanced oppituntia, joten tekemistä rally schoolissa riittää. Oppitunti koskee käsijarrukäännöstä soralla 180 ja 90 mutkiin. Toteutus on ihan kohtalainen ja rallikoulusta on varmasti aloitteleville kuskeille iloa. Miksei kokeneemmillekin ole paikallaan kerrata, miten se scandinavian flick menikään. (Testattua, toimii muuten oikeastikin pelissä)

--

Kaikenkaikkiaan demo jätti kovin positiivisen vaikutelman, vaikka sisäkuvakulma onkin demossa vielä heikohko. Itseäni se ei kuitenkaan suuremmin häirinnyt. Fysiikka toimii ja ajaminen tuntuu AUTOLLA ajamiselta.

- Risto Kalenius, 14.5.2004


Takaisin